FBU

Sınav Kaygısı & Sınav Kaygısı İle Başa Çıkma Önerileri

Sınav Kaygısı & Sınav Kaygısı İle Başa Çıkma Önerileri

Eklenme Tarihi:

22 June 2021 Tuesday

10:44:56

Prof. Dr. Sevinç Serpil AYTAÇ

Psikoloji Bölüm Başkanı

 

SINAV KAYGISI

 

Sınav Kaygısı Nedir?

Sınav kaygısı; bir sınav öncesi ya da sırasında, değerlendirmenin olası olumsuz sonuçlarına yönelik ortaya çıkan duygusal, fizyolojik ve davranışsal tepkiler olarak tanımlanmaktadır (Zeidner, 1998)

Sınav Kaygısı Zararlı mıdır?

Belirli düzeyde kaygı bizi motive eder ve performansımızı artırır. Yüksek düzeyde kaygı performansı olumsuz etkiler ve performansımız düşer. Sınav kaygısı kontrol edilemediğinde ve yönetilmediğinde; sınav performansı, akademik başarı, motivasyon, stres düzeyi ve genel iyi oluş hali olumsuz etkilenmektedir. Öğrenciler üzerinde yapılan çalışmalarda yaygınlık %14 ile %50 arasında bildirilmektedir (Seipp, 1991, Spielberger ve Vagg, 1995; Hembree 1988; Bonacci ve Reeve, 2010; Cizek ve Burg, 2005; Fehm ve Fydrich 2011).

Sınav kaygısının bilişsel, davranışsal ve fizyolojik belirtileri vardır. Sınav kaygısı aynı zamanda fizyolojik uyarılma, sosyal sistem toplum, ebeveyn baskısı-etkisi) ve psikolojik faktörlerle (duygusal ve bilişsel) ortaya çıkmaktadır.

Sınav Kaygısı Belirtileri Nelerdir?

  1. Sınava yönelik endişe verici düşüncelerin oluşması:

“Başaramayacağım”, “Çok iyi bir okula giremezsem ne yaparım”,İlk kez böyle bir sınava gireceğim ne sorulur hiç bilmiyorum”, “paragraf sorularında hiç iyi değilim”, “o kadar uzun süre nasıl otururum bilmiyorum”, “eğer iyi not alamazsam sınıf düşeceğim”,Ailemin yüzüne nasıl bakarım”, “öğretmenim bana çok güveniyor, başaramazsam ne yaparım”, “sınıftakiler aptal olduğumu düşünecekler” vb. olumsuz düşünceler gelişmesi.

  1. Duygulanım: Korku, sıkıntı, üzüntü, endişe, öfke, stres (Spielberger ve Vagg, 1995; Sommer ve Arendasy, 2014).
  2. Fizyolojik: Sürekli uyku hali ya da uyuyamama. İştahta belirgin olarak artış ya da azalış ve buna bağlı olarak aşırı kilo alma ya da zayıflama sonucunda metabolizmadaki değişiklikler. Kas ağrıları, baş ağrısı, çarpıntı, mide bulantısı.
  3. Sosyal: Yalnız kalma isteği, çevreden uzaklaşma.

Öneriler

Öğrencilerin sağlıklı bir sınav süreci deneyimlemesi için aşağıdaki faktörlerin gözden geçirilip iyileştirilmesi gerekmektedir.

  1. Potansiyel ve performansa ilişkin olumsuz düşünce, inanç, beklenti, bakış açısı ve yorumların sorgulanması ilk adımdır. Öğrencinin kendini ve yeterliliğini algılayışının gerçekçi hale getirilmesi, yapabileceğine dair olan inancının artırılması, ailenin beklentilerinin gerçekçi düzeye getirilmesi ve öğrencinin rekabet duygusuyla başa çıkma stratejilerinin geliştirilmesi gerekmektedir.
  2. Sınav kaygısıyla ilişkili bireysel faktörler olarak mükemmeliyetçilik, önceden yaşanan başarısızlıkların yeniden yorumlanması, gerçekçi olmayan hedeflerin gerçekçi hedeflerle yer değiştirmesi, kendine güvenin arttırılması, planlama-zamanı etkin ve verimli kullanma yeteneğinin iyileştirilmesi oldukça önemlidir.
  3. Sağlıklı beslenme, uykunun düzenli olması, en az günde 7-8 saatlik uyumanın programlanması, spor ve açık havada yürüyüşler, yeterince çalışma konusunda kişinin kendini motive etmesi kaygıyı olumlu yönde etkileyecektir.
  4. Davranışçı teknikler, örneğin nefes egzersizleri, gevşeme teknikleri gibi teknikler, öğrencinin sınavda ortaya çıkabilecek fizyolojik belirtileri kontrol etmesine yardımcı olacaktır.
  5. Bunların yanı sıra etkili ders çalışma yöntemleri eğitimi, zamanı etkili kullanma, kişinin boş zamanlarında kendisine vakit ayırması, sevdiği şeylere odaklanması, öğrenme-hatırlama ve motivasyon artırma tekniklerinin öğrenci tarafından içselleştirmesinin sağlanması sınav başarısını önemli ölçüde etkileyecektir.
  6. Sınav günü son ana kadar ders çalışılmaması, sınav yerinin önceden görülmesi, sınav günü erkenden yola çıkılması, sınavda hazır bulundurulacak evrak ve materyallerin önceden hazırlanması, öğrencinin sınava kendini hazır hissetmesi için önemlidir.
  7. En önemlisi, sınava girecek öğrencinin kendine inanması, güvenmesi ve “başaracağım” demesi kaygıdan kurtulmak için şarttır.

 

Son Eklenenler

Dünya üniversite sıralama kuruluşu Times Higher Education (THE) tarafından 2019 yılında geliştirilen ‘’THE Impact’’ sıralama sisteminde geçtiğimiz yıl yer almaya başlayan üniversitemiz, bu yıl da yeni kategorilerde sıralamaya girme

Dünya üniversite sıralama kuruluşu Times Higher Education (THE) tarafından 2019 yılında geliştirilen ‘’THE Impact’’ sıralama sisteminde geçtiğimiz yıl yer almaya başlayan üniversitemiz, bu yıl da yeni kategorilerde sıralamaya girme

Zenica Üniversitesi İle İkili İş Birliği Protokolü İmzalandı!

Zenica Üniversitesi İle İkili İş Birliği Protokolü İmzalandı!

Fenerbahçe Üniversitesi Mobilya İhale İlanı

Fenerbahçe Üniversitesi Mobilya İhale İlanı

01 Temmuz - 05 Temmuz Radyo FBÜ Yayın Akışı

01 Temmuz - 05 Temmuz Radyo FBÜ Yayın Akışı

Fenerbahçe Üniversitesi Öğretim Elemanı Kadrolarına Başvuran Adayların Değerlendirme Sonuçları

Fenerbahçe Üniversitesi Öğretim Elemanı Kadrolarına Başvuran Adayların Değerlendirme Sonuçları

Sitede kullanılan tüm içerikler Fenerbahçe Üniversitesi'ne aittir. İzinsiz kullanılamaz.

Hizmetlerimizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanıyoruz. İnternet sitemize giriş yaparak çerezlere onay vermiş durumdasınız. Çerez ayarlarının değiştirilmesi konusunda detaylı bilgi almak ve Çerez Politikamıza ulaşmak için tıklayınız.

İçerikler